Er det forhandlerne eller importøren der snyder?
En af mine gode venner John kontaktede mig, for at få et råd om hvordan han skulle finde sin campingvogns vægt, inden de skulle af sted på ferie. Han kunne selvfølgelig godt se hvad der stod i papirerne, men hvad var den faktiske vægt. Jeg rådede ham til at køre til den autoriserede vognvægt som de har i Fåborg hvor han bor, så kunne han også få vejesedlen som bevis på den faktiske vægt.
John og Helen kører i en dejlig LMC 520 HTE fra 2006, egenvægt 1125 kg. totalvægt
Da han havde fået den vejet, ringede han noget chokeret til mig, den vejede 1460 kg., uden at han havde lagt noget af det i som de skal bruge på turen, bortset fra en ½ fyldt gasflaske, så vognen må betegnes som tom. Fjerner han mover og batteriet, så henter han ca. 65 kg., men stadig er CV’en tungere end det opgivne 1125 kg. som står i typegodkendelsen, ca. 22% som skulle have været udnyttet til andre ting.
Her er det at forhandlerne & Importøren af campingvognene der måske ikke er helt ærlige, hverken over for dig som køber men heller ikke overfor myndighederne som har lavet typegodkendelsen.
Hvis man bestiller en CV med centralvarme øges vægten, men typegodkendelsen er givet på CV’er med almindelig gas varme, og der bliver ikke sagt noget om denne vægtforøgelse i handelssituationen.
Nu er mine gode venner John & Helen så heldige, at der sidder en 1600 kg. aksel på Deres vogn, så det er kun en omstilling i synshallen og et greb i pengepungen, så er dette problem klaret, men skulle være foretaget fra starten.
I snakken med John tilføjede han disse konstateringer og spørgsmål:
På hoveddokumentet for CV’en, Typegodkendelsen er tallene 1125/1400 kg. opgivet, disse tal er så overført til Registreringsattesten, som er underskrevet af Færdselsstyrelsen.
Da CV’en efterfølgende blev ”Tempo 100” godkendt, her tjekker man jo bl.a. om dæk, kuglekobling, aksel og stelnummer passer, falder man heller ikke over den høje vægt (da man ikke foretager en kontrolvejning). To offentlige instanser der i hvert fald burde falde over sådanne ting.
Så stiller man sig selv det spørgsmål, er det min opgave at kontrollere at vægten passer, hvad var der sket hvis vi var blevet stoppet med overlæs og m.m.??
Hvor ligger ansvaret i en sådan situation?
Skal man, når man køber enten ny eller brugt campingvogn, bede om at få en vejeseddel fra en autoriseret vognvægt, for at være sikker på at det man kører rundt med også svarer til det faktiske. Tænk blot på dem der får nedvejet en campingvogn, på papiret, uden at den rent fysisk er vejet, for at kunne trække den med bilen eller på grund af manglende BE kort.
SIDSTE NYT I SAGEN
Faaborg Campingcenter (Elin) og Niels Hermann fra værkstedet, har i denne sag gjort et utroligt godt stykke arbejde.
Fredag den 4/7:
da jeg opdager det med vores CV (vægten) har man fra Faaborg Campingcenter været helt fremme i første række. De har virkelig gjort et flot stykke arbejde for at klare denne sag.
Elin havde fået papirer fra Tyskland en såkaldt ”dataerklæring ”på campingvognen, og Niels Hermann kører til synshallen i Svendborg i morgen fredag, for at klare papirerne .
Sidste dag før vi drager sydpå,
Tak fra os til Faaborg Campngcenter
Mvh
Helen & JohnP
------------------------
Vi fra vennegaard-fritid.dk, ønsker John & Helen en rigtig god tur til Østrig, kør forsigtigt.
Seneste kommentarer
Vil i sælge vognen har altid ønske mig en.
Og pris.
Vil I sælge?
hej er det muligt at købe en model magen til den kabe der er afbildet øverst. og hvad koster den ?
Hej hvor kan man få info om en keramik hest som jeg tror er michael andersen den har ikke noget stempel