Fotoalbum

Turen vi har kørt er markeret med rødt.

Så holder vi på færgen Helsingør/Helsingborg, lidt indeklemt.

Receptionen i Ekuddens Camping

Godt med en 4x4 når pladsen er blød efter meget regn.

Servicebygning med køkken, vaskemaskine/tørretumbler og TV stue.

Legepladsen med køkkenbygningen i baggrunden.

Nogen af de mange hytter der kan lejes på pladsen

Nye bygninger, dette er en af de 3 toiletbygninger, med solfanger på taget til varmt brugsvand.

Vi har fået placeret os højt på pladsen, her var tørt.

Gamle træhuse fra en af gaderne i Kristinehamn.

Billedet er taget ned mod havnen, hvor vi holdt med bilen,

Træhus ved havnefronten.

Åkande i Kristinehamn.

Hammarns Vagkrog, Grythyttan.

Lysnarsberg Kyrkatårn bygget i træ, Kobbarberg.

Lysnarsberg Kyrka bygget i træ, Kobbarberg.

Lysnarsberg Kyrka fra en lidt anden vinkel, da der var modlys virker træet lidt mørkere, Kobbarberg

Lysnarsberg Kyrka indvendigt, der er ikke brugt blitz, for at vise hvor dunkel belysningen er i kirkerummet.

Lysnarsberg Kyrka, utrolig smukt alter og altertavle, taget uden blitz.

Dalporten inden vi kører ind i Dalana. Denne port står lige før Ludvika.

Skiltet ved Främby Udde Campingplads, Falun

Vendepladsen ved Främby Udde Camping, Falun, huset bruges til ishus og udlejning af både.

Främby Udde, Receptionen i det gamle hus.

Främby Udde, receptionen set fra bådebroen op mod restauranten.

Främby Udde, servicebygningerne, ikke meget, men nyt rent og pænt.

De 3 hytter på Främby Udde Camping.

Udsigt ned over den lille Främby Udde Campingplads i Falun.

Her er udsigten vi havde fra vores campingvogn, det er søen Runn ved Främby Udde, Falun

Rättvik hesten, lidt anderledes i udseende end Dalahästen.

Et af de gamle huse på torvet i Rättvik.

Endnu et par af de gamle huse på torvet i Rättvik.

Meget flot springvand på torvet i Rättvik.

Udsnit af figurene på springvandet i Rättvik.

Endnu et udsnit af figurerne på springvandet i Rättvik.

En af de 3 butikker der er i Nusnäs, som bl.a. sælger den berømte Dalahäst, som ikke blot laves i rød.

En nymalet Dalahäst.

Denne mægtige portal er ind- og udkørsel til Mora Park Camping.

Lidt inde på pladsen bliver man igen budt velkommen, bag skiltet ses en lille del af de nyere hytter der udlejes.

Gamle sæterhytter som er indrettet til hytteboliger, alle var udlejet da vi var der.

En stor norsk familie havde lejet 4 af hytterne.

Et lille udsnit af campingpladsen, med Mora kirkes tårn som ses mellem træerne.

Lidt mere af campingpladsen, der var stadig ledige pladser.

Her er vore bil+cv, der er ikke meget græs hvor vi holdt, lidt af en fordel når det havde regnet så meget.

Hvem siger at man skal til USA for at finde store campingvogn, her er en norsk af de lidt større på camping i Mora.

Mora kyrka i solskin, en meget imponerende kirke.

Mora kirkes alter og prædikestol, måske lidt enkelt i forhold til denne store kirke.

Orglet i Mora kirke, efter min smag for moderne i forhold til kirken.

Kendt af de fleste svenskere, som symbolet for Wasaløbet. Det blev bygget efter en brand i 1671, som ødelagde kirkens tårn og klokker. De 3 klokker stemte i utrolig ren treklang, de blev omsmeltet i 1762, men storklokken bærer endnu navnet Sten Stures og årstallet 1484.

Bronce skulptur af Wasaløber, denne står ved klokketårnet.

Et par stykker af de gamle huse som endnu er bevaret i Mora.

Billedet er måske ikke så godt, men der står en Elgko, i skoven mellem Malung og Stöllet. Dette giver mig lov til at sætte et Elgmærke på bilen. Det er en regel jeg selv har lavet, inget Elgmærke på før du har set en i vild natur.

Klaraälvens løb ved byen Stöllet.

Endnu et billede af Klaraäven ved Stöllet. Godt fyldt med vand, efter den megen regn der er kommet.

Nyopført Stavkirke udenfor Edeback, lavet efter de gamle foreskrifter.

Indgangen til Stavkirken, Sankt Annas Kapell, flot håndværk med mange detaljer.

Alteret i Stavkirken

Detalje af spærkonstruktionen i Stavkirken.

Et af de oprindelige huse som ligger ved Stavkirken i Edeback.

Endnu et af de gamle huse ved Stavkirken i Edeback.

Caravan Club Sweden's skilt der viser vej til klubbens plads "Skutberget" i Karlstad.

Receptionen på CC pladsen i Karlstad

Reception og plads, passes af klubbens medlemmer.

Nogen af klubbens medlemmer forstår at fordele arbejdet.

Servicebygningen på CC Skutberget, den indeholder hvad der skal til for at betjene campisterne, her var utroligt rent og orden, bygningen holdes i orden af Clubbens campister.

Et kik udover pladsen fra den nærliggende skov.

Receptionen på Stenrösets Camping i Trollhättan.

Servicebygning med toiletter og TV stue på Stenrösets Camping.

Et kik udover Stenrösets campingplads hvor der kan være 80 campister.

Vejen ned til sluserne ved Trollhöttan, med kirken i baggrunden.

Noget af sluseanlæget ved kraftværket i Trollhättan.

Sluseområdet hvor der endnu ikke er kommet vand i, der bliver åbnet for sluserne kl. 23, så vil her være fyldt med vand.

Et kik fra toppen ved sluserne ned overGötaelven.

En af de helt gamle sluser fra 1756, hvor man ikke fik fuldført arbejdet.

Så er klokken tæt på 23, man har sat lys på sluseområdet.

Så er der begyndt at komme fuld knald på vandmasserne, et flot syn.

Så er sommerferien startet, det er lørdag d. 7. juli og vores tur til Sverige er startet. Triptælleren er sat på 0 så vi kan se hvor meget vi kommer til at køre ialt, men lige så meget for at måle forbruget af Diesel med vores Suzuki Grand Vitara med campingvognen (Tabbert Vivaldi 495HE) efter, der har jo været skrevet en masse om et unormalt stort brændstofforbrug med denne 4x4, det vil vi forsøge at mane i jorden.

 

Målet er at køre til Mora i Dalana, turen er planlagt at skulle følge en rute som går op mellem Vänern og Vättern: Helsingborg-Jönköping-Mariestad-Kristinehamn-Filipstad-Ludvika-Falun-Rättvik-Mora. Vejen hjem skal vi over på den anden side af Vänern, Mora-Malung-Stöllet-Karlstad-Vännersborg-Trollhättan-Göteborg og ned langs kysten til Helsingborg.

 

Vi gør ikke holdt i samtlige byer, ligesom vi heller ikke har planlagt at der i nogen af disse byer er noget som vi absolut skal se, vi tager tingene som de kommer og er der noget undervejs som vi gerne vil tage billeder af eller skrive lidt om, ja så stopper vi op. Der er kun én ting på denne tur som er planlagt, det er at vi skal se hvordan Dalahästen bliver snittet og malet, men det er først når vi når frem til Mora.

 

På det første stræk, Helsingborg til Mariestad, har det regnet hele dagen, mere eller mindre, men med en behagelig køretemperatur. Vi kommer til www.ekuddenscamping.se sidst på dagen og skal blot overnatte her en enkelt dag, inden vi kører videre nordpå. Billeder i fotoalbum.

 

Efter morgenmad sætter vi kursen mod Falun, første stop er i Kristinehamn hvor vi lige strækker ben og lufter Ursula. På  www.kristinehamn.se er der mere info om byen, men jeg tog lige et par billeder der hvor vi holdt. Turen går videre, og ved Hällefors gør vi holdt for at spise frokost ved Hammarns Vägkrog, de laver rigtig god mad her. Videre på turen kommer vi gennem Kopparberg og lige udenfor byen ligger der en meget flot trækirke, Ljusnarsberg Kyrka. Billeder i fotoalbum

 

Vi nærmer os målet for i dag Falun, så nu bliver det vores GPS der skal finde det sidste stykke vej til campingpladsen, som viser sig at ligge 1,5 km ud af en velholdt grusskovvej. Campingpladsen www.frambyudde.com hører ikke til de store, 50 pladser med strøm, 3 nye 6 sengs hytter. Pladsen er bygget op om en gammel Grosserhandler bolig fra 1897, dejligt sted for os som elsker den svenske natur. Se billeder i fotoalbum. Vi fik ikke set Falun i denne omgang, da vi kun skulle blive på campingpladsen en enkelt nat, men her er byens hjemmeside www.visitfalun.se som giver en god information om de mange ting der er værd at se på og det er ikke småting.

Turen fortsætter mod vort mål Mora, dog med et lille smut ind i Rättvik. Billeder i fotoalbum. Vil du vil se hvad Rättvik byder på, så er her hjemmesiden www.siljan.se denne giver også info om byerne: Leksand, Mora & Orsa.

 

I Rättvik fik vi adressen til Nils Olsson Hemslöjd i Nusnäs www.nohemslojd.se og A. Olsson Hemslöjd www.grannas.com hvor man begge steder laver den ægte røde Dalahäst, dette var vores endelige mål for turen. Nusnäs ligger ca. 15 km. før Mora. Jeg har lagt et par billeder i fotoalbummet herfra, men på et senere tidspunkt vil jeg lave en artikel udelukkende omkring denne virksomhed.

 

Efter at have tilbragt et par timer med at se på Dalahäste, kørte vi videre til Mora og den campingplads der ligger lige op til byen www.moraparken.se en stor flot 4 stjernet campingplads, der udover campingplads og hytter også er Hotel. På denne plads blev vi i 2 dage, for at slappe af gå ture og se på omgivelserne. Billeder i fotoalbum.

 

Så skal vi til at starte på hjemturen, så vi bryder tidligt op og kører mod Malung, her havde jeg været for 30 år siden, og huskede byen som en livlig by hvor hovedindtægten bl.a. kom fra skindproduktion. Om det var mig der huskede forkert om byen ved jeg ikke, men det var en skuffelse, så vi fortsatte hurtigt videre mod Karlstad. Udenfor en lille by Edeback, står der vist mod en Stavkirke, det viser sig at være en nyopført kirke i gammel stil, billeder i fotoalbummet.

 

Vi er nu kommet til Karlstad hvor vi finder Caravan Club Sweden’s plads ”Skutberget” lidt udenfor byen, en dejlig stor åben plads ned til Vänern og med træer rund omkring. Pladsen byder ikke på de store muligheder, der er plads til ca. 80 campingvogne og der er kun én servicebygning som indeholder køkken, toilet/bad og mulighed for tøjvask, alt i meget rent og velplejet stand. Vort ophold her bliver 2 dage. Et rigtigt dejligt sted at slappe af, men vi skal igen sydpå efter disse 2 dage. Turen går langs Vänern over Vänersborg og til Trollhättan hvor vi tager endnu en overnatning, på en plads vi har været på for 8 år siden, Stenrösets Camping, som ligger syd for Trollhättan. Det er en plads hvor man kun overnatter en enkelt gang, alt er godt nok pænt og rent, men der er meget trafikstøj fra den nærliggende R45. Grunden til at vi igen holdt her var for at se sluserne i Trollhättan blive åbnet om aftenen kl. 23. Billeder i fotoalbummet

Lørdag morgen bryder vi igen tidligt op og kører resten af vejen til Helsingborg, for at komme hjem til Gilleleje i ordentlig tid. En uge med mange km., men utrolig rig på oplevelser.

Skulle andre have lyst til denne tur, er hermed links til forskellige steder der er værd at undersøge nærmere, vi vil indenfor det næste par år, selv udforske nogen af disse steder nøjere, men det bliver væsentligt nemmere nu hvor vi har ”snuset” til stederne.

 

For resten, jeg lovede lige lidt information omkring dieselforbruget på turen. Ruten vi kørte var på 1887 km., heraf kun 300 km. uden cv.. Brændstofforbrug 226,9 ltr. Diesel, eller et gennemsnit på 8,316 km. Så kom ikke og sig at en 4x4 ikke kan være økonomisk. Totalvægt for Bil+CV = 3300 kg.