Truma Solar 100

Først testes der lige om solcellen nu også kan være der hvor jeg ønsker det.

Så bores der hul til kablet, det bliver gjort der hvor antennen normalt føres gennem taget.

Gennemføringen limes fast til taget.

Den vandtætte dåse med kabel gennemføringen er limet fast til taget.

Så skal der måles op, hvor beslagene skal limes på taget.

Der læses grundigt på instruktionen, for at alt bliver lavet som det skal.

Der måles endnu engang for at være sikker på at alt monteres lige.

Så bliver beslagene der holder solcellen rengjort på fladen der skal limes mod taget.

Taget får endnu engang en rengøring, der bliver ikke overladt noget til tilfældighederne.

Så påføres beslagene lim, igen efter de foreskrifter som Truma har beskrevet.

Kablerne monteres inden den endelige placering, her fik Jesper hjælp af en kollega.

Solcellen placeres på det afmærkede sted, dette arbejde kræver 2 mand, da den skal ligge rigtigt første gang.

Morten Gravgaard kom lige forbi for at se hvordan det kom til at se ud.

Vi var alle 3 tilfredse med resultatet. Dåsen med lednings gennemføringen ligger gemt under solcellen.

Boxen der styrer ladningen fra solcellen og til batteriet.

Meget flot montering, der er ikke meget kabel at se.

Her er så styreboxen, der er plads til et extra batteri, hvis vi ønsker det.

22. juni 2013

 

Montering af Truma Solar på Adria Adora 472 LU

Vi havde igennem længere tid overvejet, om ikke vi skulle få monteret solceller på campingvognen, så vi kunne blive 100% uafhængige når vi tager vores ture til Sverige & Norge.

Der er jo en del mærker at vælge imellem, som hver især lover en masse ting, men efter en del overvejelser, faldt valget på Truma Solar Set 100 der kunne dække vort behov. Vægten som ikke er uvæsentlig, ligger på bare 8,8 kg., for hele sættet.

 

Det er www.kg-camping.dk der skal stå for monteringen, de regner med, at det hele skulle kunne gøres på bare 2½ time, med den montering vi har valgt. De kabler der skal føres ind i vognen, kan nemlig føres igennem der hvor der normalt bores hul til antenne, og da vi ikke har antenne på vores cv, var dette sted det optimale, taget er i forvejen forstærket her, ledningsføringen bliver kort, og den kan skjules helt.

 

Inden der bliver boret hul i taget, opmåler caravan tekniker Jesper lige op igen, for at være helt sikker på at solcellen kan være på den valgte plads. Herefter borer han hullet til gennemføringen, og rengør derefter taget, så vedhæftningen bliver 100% når solcelle og gennemførings dækslet skal monteres. Ledningerne bliver nu monteret og dækslet limes fast på taget, så det kommer til at ligge beskyttet og skjult under solcellen.

 

Nu er turen kommet til selve solcellen, denne monteres på de 4 plastbeslag der sidenhen skal limes fast på taget. Også her er det meget nødvendigt, at fladerne er 100% rene for bedste vedhæftning, så disse bliver gjort rene en ekstra gang, som Jesper siger, - du skulle jo nødig tabe det hele på vej hjem til Gilleleje.

 

Nu er turen kommet til monteringen af Solar lade-automaten der skal sidde i skabet hvor ledningerne kommer ned. Dette monteres så man kan se displayet når man åbner døren, herefter er det blot at tilslutte ledningerne til batteriet, og kontrollere at det hele virker.

 

Normalt skal vognen stå nogen timer, inden den kommer ud at køre, så for en sikkerheds skyld, bliver solcellen fastholdt med gaffatape til taget, som jeg så kan tage af når jeg kommer hjem.

 

I juni måned kører vi til Mora i Dalarna, her skal det bestå den første prøve på vej op gennem Sverige, hvor vi vil tage en enkelt overnatning uden strøm, og derefter på campingpladsen i Mora med kun solcellen som eneste strømkilde. Hvordan dette kommer til at gå, skriver jeg om når vi er hjemme igen.