Fotoalbum

Her er alle lister lagt ud, der bliver ikke skruet i gulvet.

Husk at den tvangsudluftning der er fra bunden af campingvognen, under ingen omstændigheder må blokeres, den skal føres op gennem den nye bund.

Her er den første Birkefiner plade lagt på plads.

Læg mærke til lufthullerne for hver 100 mm, boret med et 26 mm bord.

Et kik fra forsiden af sengen, og ind under den nye bund, jeg har lagt en lampe ved ydervæg for at give lys, så man kan se igennem, da jeg tog dette billed.

Her kan man se lampen jeg har brugt, der er 35 mm luft mellem ydervæg og den nye bund.

7. april 2012

Bedre varme cirkulation i campingvognen.

 

Vores Adria er ikke nogen vintervogn, og bliver det heller aldrig, men derfor kan man jo godt lave lidt forbedringer så varmen bedre kan cirkulere rundt.

 

Magasiner under rundsiddegruppe og senge, er jo det naturlige opbevaringssted for det man skal have med på camping, men hvor mange tænker på, at dette netop er med til at forhindre varmen i at cirkulere frit. Lægger man fortelt, bord og stole ind under sengenes magasiner, forhindrer man luften i at komme under sengen og op bag sidebeklædningen, med det resultat, at vinduer ikke får den varme luften forbi, med deraf dukkede vinduer.

Jeg var selv faldet for denne måde at pakke på, men huskede så hvordan magasinerne var konstrueret i en af vores tidligere campingvogne, med dobbelt bund.

 

Fra tanke til handling, er der ikke så langt, så jeg købte fyrretræslister 44x25 mm og 4 mm tynd Birkefiner plade, som skulle bruges til den nye dobbeltbund. Alle lister blev gennemboret for hver 100 mm med et 26 mm bord, dette for at luften kan strømme uhindret. Derefter blev de samlet i et sindrigt puslespil, så få som muligt, men alligevel så mange at de kunne bære den vægt der kom ovenpå. Det hele blev skruet sammen, uden at skrue i bund og sider, jeg hader at lave unødige skruehuller i campingvognen.

 

Herefter blev Birkefineren skåret til så den passede, dog med ca. 35 mm luft til ydersiden, så luften kan komme uhindret op langs siderne på campingvognen, forbi varmeslangerne, for igen at blive opvarmet, inden den stiger forbi ruder og ud i rummet. Pladerne skrues til listerne, så få skruer som muligt, og den nye dobbeltbund er færdig.

 

Her skal man dog være opmærksom på, at føre udluftningerne der kommer fra bunden af campingvognen, op gennem den nye bund, disse må ikke lukkes af hensyn til din egen sikkerhed.

 

Varmeforskellen er tydelig mærkbar, så de timer der er brugt på dette arbejde, er godt givet ud, og jeg kan kun opfordre andre til at lave denne lille forbedring.